Groen en veilig fiets- en voetpad voor Europalaan

22 September 2020

Groen en veilig fiets- en voetpad voor Europalaan

Ons voorstel: een doorlopend fiets- en wandelpad met permanente voorrang van de Hasseltweg tot het Molenvijverpark (en omgekeerd).

Maakt Genk eindelijk werk van veilig en aangenaam verplaatsen voor fietsers en voetgangers op de Europalaan?

Stad Genk stelde recent haar aangepaste meerjarenplan voor met daarin meer aandacht voor de fiets. Er ontbreekt echter nog een belangrijke schakel in het hele verhaal en dat is een veilige, aangename en toegankelijke fiets- en wandelroute dwars door het Centrum van Genk langs de Europalaan. We vinden het dan ook enorm spijtig dat aanpak van de Europalaan hier niet bij tussenstaat. Dit is immers al heel lang een zwarte vlek op mobiliteitsvlak in Genk.

Verminderen autoverkeer

Eerdere voorstellen om doorgaand autoverkeer door een tunnel te laten rijden bleken onhaalbaar. Toch is het belangrijk om een veilige doorgang te bieden voor fietsers en voetgangers. Recent lanceerde het stadsbestuur enkele experimenten om het auto- en busverkeer op de rotondes terug te brengen van 2 naar 1 rijstrook, waarbij auto's moeten invoegen op de busstrook. Dit zou ook meer ruimte moeten maken voor fietsers op de rotonde. Helaas maakte dat, tenminste in de tijdelijke opstellingen, eerder minder ruimte voor fietsers. Het inspireerde ons echter wel om verder na te denken over hoe fiets- en wandelverkeer veiliger kan.

Veilig doorlopend fiets- en voetpad

Daarom lanceren we vandaag, op de laatste dag van de mobiliteitsweek, het voorstel voor een doorlopend fiets- en wandelpad met permanente voorrang van de Hasseltweg tot het Molenvijverpark (en omgekeerd). Op strategische punten wordt het fiets- en wandelpad verbonden met veilige, toegankelijke oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers door zebrapaden en fietspaden. We denken hierbij bijvoorbeeld aan plaatsen zoals Rondpunt 26, bibliotheek en station, Kapelstraat en Shopping 1.

Dit zijn echter lang niet de enige attractiepolen die langs deze groene stadsroute zouden liggen; denken we maar aan Limburghal, stadhuis en diverse restaurants en hotels en de vele winkels langs deze weg. Kan dit een start zijn om van Genk Centrum een echt groen stadscentrum te maken dat aantrekkelijk is voor wandelaars en fietsers?

Een aantrekkelijk centrum met veel wandelaars en fietsers is immers niet alleen aantrekkelijk voor bezoekers. Ervari

Meer natuur en bomentunnel wel haalbaar?

Wanneer zo’n fiets- en wandelpad als een bomentunnel (foto onderaan: bomentunnel Schabartstraat, fietstoegang Kattevennen) wordt gerealiseerd, kan deze ook gebruikt worden als verbinding tussen het centrum en de groene zones aan de rand, de Stiemervallei en De Maten. Mogelijk is dat zelfs een mooie gelegenheid om wandelaars en fietsers in het centrum te laten geniet van een bovengrondse Dorpsbeek. Blijft de Europalaan een bron van frustratie met een langgerekte parking of wordt een bron van inspiratie en krijgt het iets van een langgerekt park?

kattevennen_bomentunnel.jpg