Groen Genk lanceert petitie voor meer en snellere treinen naar Genk

28 April 2023

Groen Genk lanceert petitie voor meer en snellere treinen naar Genk

Op dinsdag 25 april stelde de NMBS haar vervoersplannen voor Limburg voor. Hierbij zal het treinaanbod verbeteren op de lijn Hasselt-Antwerpen en Hasselt-Mol in periode tot 2026. Op de lijn Hasselt-Genk verdwijnen er enkele piekuurtreinen. Dit terwijl Genk het snelst groeiend station was in Limburg in 2022. Voor Groen Genk is het al jarenlang duidelijk dat het aanbod in Genk zo snel mogelijk uitgebreid moet worden. Er zijn daarbij drie prioriteiten: (1) elk half uur een trein, (2) een snelle verbinding naar Antwerpen en (3) vlotte aansluiting op bussen van De Lijn. Een deel van deze eisen werden woensdag ook al, terecht, aangekaart door ACOD Spoor op TVL.

Elk half uur een trein

De frequentie van treinen is belangrijk. Elk half uur een trein is niet voor niets een prioriteit in het beleid van Georges Gilkinet. Elk half uur een trein is belangrijk voor een vlotte overstap naar andere treinen én naar de bus. In Genk, meer dan in andere grote multimodale knooppunten, zijn deze busverbindingen geclusterd rond het uur en het half uur. Elk half uur een trein is daarom ook belangrijk voor een vlotte aansluiting.

Een snelle verbinding naar Antwerpen

Een snelle verbinding naar Antwerpen is belangrijk voor werkgelegenheid. Veel Limburgers gaan werken in provincie Antwerpen of gaan er heen in hun vrije tijd. Omgekeerd kunnen hoogtechnologische bedrijven op bv. Thor Park, C-Mine en Corda Campus in Hasselt, vlakbij station Kiewit, een vlotte treinverbinding goed gebruiken. Bovendien liggen meerdere Limburgse toeristische en schoolattracties vlakbij de stations op deze lijn; denk maar aan Domein Bokrijk, C-Mine, en Thor Park en Kattevennen. Die laatste twee zijn tevens ook toegangspoorten tot het Nationaal Park Hoge Kempen. Jan Van den Bergh, co-voorzitter Groen Genk: "Een snelle verbinding naar Antwerpen betekent ook een latere bediening. In Genk vertrekt de laatste trein momenteel om 21u07. Dit is een centrumstad onwaardig." 

Vlotte aansluiting op bussen van De Lijn

Een vlotte aansluiting op bussen van De Lijn is superbelangrijk omdat station Genk ook de ontsluiting vormt voor de meer dan 200000 mensen die in Noord-Oost Limburg wonen, waaronder Dirk Opsteyn, die vaak voor zijn werk naar Brussel reist. Dirk Opsteyn: "De treinverbinding vanuit Genk is belangrijk. Een vlotte aansluiting op de bussen van De Lijn is cruciaal ook wanneer er een kleine vertraging is. Een vertraging van minder dan 6 minuten telt als op tijd voor NMBS, maar kan wel betekenen dat er een uur extra gewacht moet worden op de bus." Dit is extra belangrijk voor mensen, zoals Dirk, met een visuele of andere mobiliteitsbeperking. Een vlotte aansluiting betekent ook dat de stationsomgeving vlot en zelfstandig toegankelijk is voor iedereen, ongeacht beperking.

Tijdens de toelichting viel meermaals ook een verwijzing naar de vervoerregio. Groen Genk wil met de petitie die ze opstarten dan ook niet alleen een oproep doen naar de NMBS om zo snel mogelijk werk te maken van deze vragen, maar ook aan de Genkse, Limburgse én Vlaamse politici. Niet in het minst aan minister Peeters, die de middelen moet voorzien voor de reeds geplande aanpak van de stationsomgeving en het vervoersaanbod van De Lijn.

Hierbij doet Groen Genk aan iedereen die deze vraag deelt om de petitie te tekenen op https://www.groengenk.be/sneller_treinen.